Raad van Toezicht Stichting Zorg de Iris
De Iris vindt het houden van regie op de zorg belangrijk en heeft daarom een extra stichting opgericht: Stichting Zorg de Iris. Dit is een zorgleverancier met een WTZA vergunning (wet toetreding zorgaanbieders). Voor het leveren van zorg maakt Stichting Zorg de Iris gebruik van de diensten van Stichting Amerpoort. Stichting Zorg de Iris wordt gefinancierd vanuit de WLZ en levert zorg aan de bewoners van de Iris. Om te garanderen dat de gelden goed besteed worden en maximale zorg wordt verleend is de Raad van Toezicht opgericht. De Raad van Toezicht controleert en adviseert het Bestuur van Stichting Zorg de Iris.
De Raad van Toezicht draagt een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarbij ieder lid een specifieke deskundigheid heeft:
- Els van Maurik (ouder en oprichter de Iris), voorzitter/secretaris, ziet toe op de uitgangspunten van eigen regie van het ouderinitiatief
- Maks van Middelkoop (oud bankmedewerker en wethouder), ziet toe op financiën
- Jaap Boersma (oud huisarts), ziet toe op zorg
Belangrijke aspecten van toezicht:
- de focus en gerichtheid op de cliënten en op hun tevredenheid;
- de maatschappelijke resultaten van De Iris;
- de kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening en van De Iris;
- de cultuur van leiding geven en van het betrekken van cliënten bij strategie, beleid en beheer;
- het resultaten- en risicobeheer en de interne informatievoorziening;
- de financiële resultaten en het zuinig omgaan met de financiële middelen;
- de compliance aan normen en waarden, wetten, Governance Code Zorg en eigen regelgeving.
De raad van toezicht houdt integraal toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken in de stichting en de daarmee verbonden (zorg)organisatie. De raad van toezicht vervult tevens een advies- en klankbordfunctie voor het bestuur.
De raad van toezicht rekent in ieder geval de volgende taken en bevoegdheden tot zijn verantwoordelijkheid:
- het zorgdragen voor een goed functionerend bestuur door zich vooraf te vergewissen van de kwaliteit, integriteit en geschiktheid van de leden van het bestuur;
- de benoeming, beoordeling en zo nodig schorsing of ontslag van de leden van het bestuur;
- het bevorderen van een open aanspreekcultuur binnen de stichting en de daarmee verbonden (zorg)organisatie, waarbij de leden van de raad van toezicht door hun eigen gedrag laten zien dat zij aanspreekbaar zijn en anderen durven aan te spreken;
- het toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de zorg- en dienstverlening;
- het overeenkomstig de statuten van de stichting al dan niet goedkeuren van belangrijke besluiten van het bestuur;
- het bewaken van de strategie en het toezicht op de risico’s die aan de activiteiten van de stichting en de daarmee verbonden (zorg)organisatie verbonden zijn;
- het toezicht op de opzet en werking van de interne risicobeheersings- en controlesystemen;
- het toezicht op de financiële verslaglegging en de naleving van de geldende wet- en regelgeving;
- het toezicht op de naleving van aanbevelingen en opvolging van opmerkingen van de externe accountant;
- het afleggen van verantwoording over het eigen handelen door verslag te doen van de werkzaamheden van de raad van toezicht in een afzonderlijk verslag dat onderdeel is van de jaarverantwoording.
- De raad van toezicht reflecteert regelmatig op de wijze waarop hij zijn taken vervult en zijn bevoegdheden uitoefent.
Heel in het kort: de RvT houdt toezicht, het bestuur bestuurt.
De RVT vergadert 2x per jaar (zo nodig vaker) waaronder 1x met het bestuur.